Mint ahogy a lakossg bizonyos hnyadnak volt Depeche Mode-os korszaka, gy felttelezem meglte Empire Earth-s korszakt is... Hisz ki ne emlkezne a Sierra csbos Real time stratgijra 2002ben, ahol felprblhattuk az sszes kort, akr egy ruht, radsul 3 dimenziban? Az eld eredeti CD-tokban tmasztja a polcomat, szval mondhatjuk gy, nem vagyok teljesen laikus a tmban. Ennek ellenre a fokozatosan csurdogl kpek nem voltak kpesek felcsigzni, azt hittem csak valami rossz vicc, hogy mgegyszer kiadjk a jtkot... s igazam is volt. Kezdenm a pozitvval.
Lemezkorong beee, ablakot leeee...
Az "intro tkattintgatusz" betegsgben szenvedk most prbljanak nkontrollt erltetni magukra, mivel az utbbi idk egyik legignyesebb jtk intrjt tudhatja magnak az EE2. (s egyben zenei alfestst is) A menben ugyancsak eposzi pillanatok kellnek letre a httrben, a zene vltozatlanul bntet. Ha mr a mozgkpsoroknl tartok, megemltenm az tvezet videkat is. Ezek a gameengine-bl kiszedett, sszefgg screenshotok sorozatai, pergamen szer hats effektekkel megspkelve. Teljesen olyan rzseket kelt, mint ha kori tekercseket tanulmnyoznnk. Loading kzben pedig az aktulis campaignhez tartoz trtnelmi elzmnyeket vizslathatjuk t. Ms nem is hinyzik a totlis tltsghez...

Fejldtt a GFX... - Mihez kpest? - A vasednyhez kpest.
De leginkbb a prequelhez viszonytva. A vz megvalstsa az Age of Mithologyt idzi el, ellenben tletem sincs hol lttam legutbb ilyen szint tkrzdst... Vagy lttam-e mr valaha? Az ozisok tavaiban pldul, a plmkrl csimpaszkod kkuszdit mancsikol napszemveges majmok vigyort is szrevehetjk rajta, ha ersen koncentrlunk. Egybknt pedig a kzvetlenl nem lthat felhzet arct mutatjk neknk a tengerek. Egyedl a hajk ltal hagyott hullmverst nem sikerlt megfelelen sszekordinlniuk, mert a mozgsanim jcskn megelzi t, mire megjelenik. Evezznk t a szrazfldre! Nem prblom krlrni az egysgek megvalstst, mivel van r sz... C&C Generals. Mindenesetre trhet, olyan szre sem vesszk tpus. A domborzatot s az pleteket tlengi a normal mapes bevilgts! (Fix fnyforrsok de megtvesztsig hasonltanak a dinamikus fnyforrsokra... A quake3 engine-re rt programok jellemzje.) Egyik alkalommal a map editorba sszedobtam egy plyt, hogy knytelen voltam majmolni a majmot, s a fejemre hzni egy napszemveget :) Szerencsre az original gyrtott terepeken nem durrogtattk olyan mrtktelenl mint n. Hatrozottan jl nz ki, s letszerbb teszi a terepet. A parasztok, svnykincsek, erdsgek semmi klns, illetve a fkat meg-meglblja a szl... Lehet, hogy csak bug :) jtsnak nem neveznm... Ami hirtelen megdbbenst okozhat az vszakok, s az idjrs vltozs. A sivatagos terleteken heves szelek fjnak, van itt napos id, hess, kd, pra, villmls, es... Komolyan befolysoljk a csapatok lttvolsgt s gyorsasgt. Ha megfelel ltszm tornyot ptnk mg elrejelzst is krhetnk a vrhat klmrl. Viszont kb.10 percig fogjuk lvezni a hvfst s a porfelhket, utna fokozatosan elkezdnk kzelebb hajolni a monitorhoz... Amikor a tvolsg mr tovbb nem cskkenthet, vgigzongorzzuk a kontrastot s a brightnesst, de ezalatt mdszeresen lealz minket a tisztessgtelen elnyhz jutott AI, mert hogy az elemeknek ksznheten eslytelen tltni a birodalmat. Egy vlasztsunk marad (Az ngyilkossg! - mondan Myko) kilni ezt a featuret...
"Gyere fiam, megynk megltogatni a 2 epoch ids nagyapdat!"
gy van, az ltalnos idmrtkegysg szzad helyett az epoch, valamilyen egyezmnyes mrce lehet a Gas Powered Games-nl. 15 epoch leli fel a trtnelmnket, Kr. e. 10. vezredtl egszen napjainkig s egy kicsit mg utnna is. (A beptett encyclopediaban rszletesen trgyalja az idintervallumokat...) Az els pr epoch nagy ugrs, hamar eljutunk Krisztusig, vgl mr csak 40 veket haladunk elre. (Az epoch vlts 6 "fejleszts" elrsvel trtnik. Priasan hangzik de lentebb kifejtem) Hrmasval kapnak j klcsnt az ptmnyeink s vltruht a munksok, az j teknolgik s egysgek folyamatosan rkeznek. Az egyes korok politikai, harcszati, s gazdasgi nagyhatalmait vezrelhetjk, rthet okokbl mi nem vagyunk a szerencss 14 nemzet kztt. Az ptszeti stlusok s a muzsika elhelyezkeds szerint mennek, az eurpai llamok + Amerika, a trkk + babylonok, koreaiak + japnok + knaiak, inkk + mayk + aztkok alkotnak egy-egy csoportot. (A jamaicaiak nem, mert jamaica a jamaicaiak...)

Tl sokat akar a szarka, de nem brja a szarkalny
Az EE2 pontosan olyan lett, mint amilyet a menzn szoktunk krelni... Fogunk egy tlat, bele a csokis pisktt, bablevest, ivlevet, a tanri asztalrl esetleg klcsn krjk a borsot s a rgi ebdjegyekkel egytt beleszrjuk. Ezzel tisztelgnk a monopol helyzetben lv mosogatn fel. Vagy n nem tudok ennyi helyre figyelni egyszerre, vagy nem homogn a jtk. Szinte kptelensg szben tartani:
-A "rgik" uralsval jr bnuszokat (Sajnos nem sikerlt rjnnm, mi szmt 1 rginak)
-A vlasztott nemzettel jr bnuszokat (20%al jobb fldmegmunkls a grgknek, pldul)
-Elfogalni j terleteket amelyeket hatrok vlasztanak el egymstl (Hatrokra vannak felosztva a mappek. Adott, hogy 1 terleten pl 1 templom, 1 egyetem, 1 vroskzpont lehet, a npessget is csak terletek elfoglalsval lehet gyaraptani egy bizonyos szm fltt)
-Gyjteni 7 (!) fle nyersanyagot
-A tech pontokat (egyetemek s templomok ptsvel nyerhet nyersanyag) elklteni fejlesztsekre. Ugyanis a unitok direkte mdn nem tpolhatak, maximum "elite" s "vetern" unitot upgradelhetnk bellk, ezrt egy erre kiptett menben kell fejleszteni az epochonknt 3 csoportba (Harcszat, Gazdasg, Trsadalmi) szorul bnuszok kzl.
-A Gazdasgi, Harcszati, Trsadalmi nagyhatalom cm megszerzshez szksges szempontok betartsa... (A jtk sorn folyamatosan ki lesznek ajndkozva egy playernek) s ha brmelyiket brtokoljuk, a vele jr bnuszokra val figyels s kihasznls...
-Befejezsknt adjunk hlt, hogy kikapcsoltuk az idjrst...

Mieltt a kemny stratgk felszlalnnak, hogy hzzak CS-zni ha a kpessgeim meggtolnak mindezen szempontokat szmtsba venni, leszgeznm, hogy az sszeset nlklzve megnyomortom mg a Hardest AI-t is... Ez viszont gz. A kezelfellet sem a megszokott sma, gondosan t lett pakolva... A minimapen s a csatrozsok sznhelyn kvl kaptunk egy j mapet, ahol hadi tvonalakat kne tervezni... Mi ez? Egy RTS-ben? Inkbb nem folytatom, mert nem akarok rontani a helyzeten....
Tbbjtkos, de inkbb kevesebb...
A szingli kampny tisztessges, jl sszerakott munka... ssz-vissz 30 plya szval gondoltam nem leszek moh, hagyok holnapra is s sztnzeldm multi gyben. Csaptunk egy 4es LAN-t (LAN, ezt jegyezztek meg, fontos) a recommended vasignyt tlszrnyal gpeken. (2.2ghz proci, Geforce 4 szer krtya, ehhez kpest nlam Barton 2600+, R9700) Fl ra utn ki kellett lpnnk, de mg az se ment knnyen... gy szaggatott, hogy azthittem, elfelejtettem kikapcsolni a HL2-t, a 3DMark 2004-et s a Doom3-at... s most egymst alatt futnak, versengve a compim erforrsairt.

Mestersges Unintelligencia
Kvetkezzk a zr akkord, a ht tippje:
1. Rakj be egy szigetes skirmisht
2. Hzd fel magad Epoch 15re
3. pts kizrlag lgiert
4. Vadszd le az egyik szigeten tanyz computert
5. Otthonban n is knnyen elksztheti
....Ennyi. Nem tkzl tl nagy ellenllsba, mivel a szerencstlen csak szli a unitokat, a transportot kivve persze. Elbb-utbb megakad a fejldsben (A nyersanyagok vgtelenek, inkbb a populicjt nem nvesztheti tovbb.) lgvdelmet meg nem hajland pteni, mg hobbiszinten se... Innentl elg egyrtelm. A legvalsznbb magyarzat taln, hogy az egyik programoz anyjnak az agyt ltettk be AI-nak. Kvetkezmnykppen magukra kellett mosni, fzni, s mg a konfigurlsra se maradt id. Ksznm a Gas Powerednek, ksznm a Sierrnak, s "ksznm a bartaimnak, hogy mellettem lltak s eljuthattam idig." Aki arcade-osabbra hes, jtszon Age of Empirest, aki hardcore-ra annak Cossacks vagy Total War, de az Empire Earth 2-t kerlje el, mert bele trik a kse, s kilyukad a hasa...(kpek mr vannak!!!(kptr))