Age of Empires III.
2006.02.23. 18:23
Mg tartott az uborkaszezon, mikor megrkezett az Ensemble Studios-tl a nagysiker Age of Empires sorozat legjabb – immron harmadik – rsznek kiprblhat verzija. Az j epizd elzetes kpei s videi sok mindennel kecsegtettek: vgre sajt kezleg is megtapasztalhatjuk jra, hogy milyen is egy j korszak…(kpeket a kptrban tallsz)
Aki esetleg nem hallott volna az AoE egyik rszrl sem, azt nagyon sajnljuk, tovbb igencsak mveletlennek tartjuk: a Microsoft ltal mregdrgn kiadott jtkok mindenidk legsikeresebb RTS-ei kz tartoznak mind a mai napig. Mi kellett a sikerhez? sszer jtkmenet, rengeteg kampny, hossz jtkid, izgalmas multicsatk, s persze rengeteg kiegszt - nah j, a Simset taln nem sikerlt berelni: P. Szmomra az AoE-k kzl a 2000-ben debtlt msodik rsz tetszett legjobban: a mai napig szvesen el tudok vele jtszani, s ezzel gy van mg ezernyi sorstrsam is. rm az rmben, hogy a harmadik rsz az eld minden j tulajdonsgt tovbbviszi gy, hogy ne rontsa el azokat, hiszen a bevllalt jtsok nem kicsit tehettk volna tnkre a jtkot: gynyr grafika s fizika, teljesen j vilg s mg sorolhatnm az Age of Empires harmadik rsznek jdonsgait – ha lenne annyi felsorolnival jts…

No j, ne tagadjuk, egy jtk sikernek szz szzalkig rsze a biztos s kemny mdiakampny: az AoE j rsznek minden egyes j kpt hatalmas dobra vertk, a demt is bejelentettk jval korbban, minthogy az megjelenhetett volna. E bejelents utn pr nappal Myko bcsi hrt is adott a kiprblhat verzirl (persze akkor mr stlusosan vgigjtszva, s dicsrve :P), s a jtkos trsadalom csakgy, mint a F.E.A.R. btnl, a feje tetejre llt: tmtt tkrszerverek, rmujjongsok s persze letlts nlunk loklbl. :) Tny, hogy a dem irgalmatlanul rvid lett, mindssze kt jtkmdot tartalmaz, de a mrete teljesen kielgt, hiszen a fjl mindssze 365 megt nyom. Br a kis mrettl azt vrtam, hogy gyorsan telepl majd fel, de csaldtam: nagyon lassan ment e folyamat, s n mr mind a tz krmmet lergtam, hogy mi slt ki az j Age-bl.

Mint emltettem, kt jtkmd kerlt be a demba, az egyik a kampny, mg a msik a skirmish. Szabadon dntnk, hogy mivel kezdnk, n mindenesetre a kampnynak estem neki elszr, melybl a teljes jtkban hrom darab is lesz, mindegyik tbb fejezetre bontva, renderelt tvezetk nlkl. A szingli kampnybl kt kldetst jtszhatunk vgig, melyek bemutatjk neknk a jtk fbb ernyeit s htrnyait. Mivel a jtk ezennel a felfedezsek korban jtszdik, gy rnk hrul a feladat, hogy ptsk ki a vasti sneket, teleptsk rezervtumba az indinokat, keressnk meg bizonyos lelhelyeket, s egyb rdekes felfedezni valt. Ez nem megy egyszeren, hiszen a feladatrt – mely megoldsa esetn szp kis pnzsszeg theti markunkat – msok is versengenek: angolok, spanyolok, fanszik s egyb gyarmatost npek (termszetesen a vlaszts tlnk fgg, hogy melyik nemzettel szeretnnk neki futni a jtknak). rtelemszeren nem srtettek mindent egy demba bele a ksztk, gy egyelre csak egy erdt kell megvdennk, tovbb egy vasti hlzatnak a kisebb rszt kell kipteni. A harcos szellemeknek is lesz mka bven: a konkurencit irtani mindig rm, ugyebr. Itt van elsva az AoE3 legnagyobb kirlysga: a jtkot szmtalan jtkstlusban vgigtolhatjuk! Kipthetjk magunknak a hatalmas birodalmat, jl mkd gazdasggal s persze ers vdelemmel, de akr rgtn sszehozhatjuk a magunk kis csapatt, hogy ily mdon „lerusholva” az ellent, megnyerjk a kldetst (persze kzben nem szabad megfeledkezni a ffeladatokrl sem).

Feladatbl szerencsre nincs sok, br ami lesz, arra igencsak r kell majd koncentrlnunk, ha gyzni akarunk. Persze knny szinten mg minden egyszernek tnik, de prbljunk csak meg kzepes nehzsgen jtszani! Ott mr kiss nehezebb lesz a dolgunk: az ellenfelek is szpen gyjtgetnek, ha nem sietnk, akkor egy ersebb sereggel teremnek oda, ahova nem kne. Persze van eslynk kivdeni a tmadsokat, majd ersen visszavgni az ellennek. Vdelmnk rdekben rtornyokat, falakat, st erdket hzhatunk fel gykkal, illetve ers strapabr tulajdonsgokkal. Rengeteg harci egysget gyrthatunk majd a jtk sorn, gy vlogathatunk majd bven, hogy mi j s mi nem. Pr ra jtk utn mr knnyedn szedhetjk ssze azt a sereget, amivel legyzhetetlenek vagyunk. Az egysgeket olyan tulajdonsgok jellemzik, mint sebessg vagy az ter, gy teljesen kpben lehetnk mit s hova rdemes hasznlni. Csupn rads, hogy az egysgeket fejleszthetjk, s alakzatokba llthatjuk.

Mindennek alapja persze a nyersanyag, ami ltal j pleteket hzhatunk fel, ahol majd az egysgeket kpezhetjk ki. A jtkban hromfajta nyersanyag van: lelem, fa s arany. lelmet rengetegflekpp szerezhetnk: elkldhetjk a telepeseket vadszni, ltrehozhatunk malmokat, melyekbe parasztokat irnytva termelhetnk magunknak kajt, tovbb vadllatok hjn „brnytenyszdt” is ltrehozhatunk, aminek ksznheten gyapjasokat lve szintn tpllkhoz juthatunk. Az arany s a fa ellltshoz nincs semmilyen mestersges mdszer, csupn vagy kifejthetjk, vagy kivghatjuk ezeket. Lehetsg van mg kereskedsre is: itt vsrolhatunk megfelel arany fejben ft vagy lelmet, tovbb ugyangy eladhatjuk felesleges kszletnket.

Akik mindezt sszegyjtik neknk, azok a telepesek – k vgeznek lnyegben minden piszkos munkt, vgs esetben harcolni is tudnak. Persze nem gyrthatjuk ket hbe-hba, biztostani kell nekik a megfelel szllst, teht hzakat kell pteni, hogy gy egy hzikra 10 paraszt jusson. A Town Centeren kvl rengeteg pletet fel tudunk hzni, kezdve a templomtl (ebbl csak egy darab lehet!) a kovcsig. A lnyeg, hogy a vlasztk nagyon szles, minden pletnek megvan a maga clja s feladata. Szinte mindenhol lesz lehetsgnk fejleszteni valamit, gy pldul a gyorsabb vadszat rdekben vadszkutykat tenyszthetnk, de termszetesen hadifelszerelsnkn is javthatunk – persze, csak ha telik r. A Trading Post az az plet, amit kln kiemelnk: ez affle kereskedelmi kzpont, mellyel meghdthatunk bizonyos terleteket. Ha tallunk egy eldugott indin trzset, s felhzunk melljk barbr mdon egy ilyet, akkor rendelkezsnk al vontuk az apacsokat, k mr jban-rosszban egytt vannak velnk.

j pleteket folyamatosan kapunk, hiszen csakgy, mint az elz rszekben itt is van korszaklps. Ekkor megfelel nyersanyag mennyisget kiperklva modernizljuk magunkat kiss – s br a jtk e rsze nem olyan rszletes, mint a Rise of Nationsben, tekintve, hogy itt csak egy fbb korrl van sz, s nem egy egsz idszmtsrl. Teht ilyenkor pleteinken vehetnk szre nmi vltozst, bvl a vlaszhat egysgek s fejlesztsek, tovbb az pletek listja. Azonban a szintlpsnek ez mgcsak az egyik rsze! Kereskedelmileg s lpkedhetnk szinteket, mgpedig XP-ellenben. Ellensgek meglse esetn, zletek lebonyoltsa utn kapunk tapasztalati pontokat, gy ezek j szintknt addnak szmunkra ssze. A trkptl jobbra van egy bazi nagyikon rajta egy hajval s egy szmmal: a szm jelzi, hogy hnyszor kldhetnk haza rut kis pnzsszegrt cserbe. Kldhetnk lelmet, ft, mindent, amit szeretnnk, persze a plyk kztt ki kell nha bvteni a szllthat cuccok listjt a jtk kzben kapott cardok bevltsval.

sszessgben jl lthat, hogy maga a jtkmenet szinte maradt a rgi, amivel egybknt nincsen baj, hiszen a rendszer knnyen kezelhet, nem tl agyonbonyoltott, mint a Settlers-ek pldul. Az irnyts sem vltozott, maradt minden a rgiben, taln a men egyszersdtt le kicsit. A zene nagyon tetszett, taln a hangok tntek kiss idegennek. A technikai jtsok legnagyobbika termszetesen a grafikai motor teljes lecserlse volt. Most mr minden 3D-ben tndkl, minden elkpeszten rszletesen van kidolgozva. Zoenn tippje, hogy rdemes levenni az rnykolst, mert gy mg gyengbb gpek tulajdonosai is gynyren lvezhetik a jtkot. s igen! Nlam pldul egy GeForce 5200-ssel szpen szalad a jtk fullos grafikn 1024*768 felbontsban rnykolsok nlkl. A ltvny pedig ami elm trult, egyszeren hihetetlennek tnt: lengedez fk, gynyr animcik, a csatkrl pedig lerhatatlanul odavgtak! Az gygolyk, ha nem talltak clt, simn tovbb pattantak, ha mgis telibe trafltak volna valakit, akkor a szerencstlen illet llt szp bolygkrli plyra. Az Age of Empires 3 fizikja is nagyon j, ha sszessgben nzzk a grafikt, akkor az felr egy tlag FPS kinzetvel is! Szp volt a jtk mind a kpek s mind a videk alapjn, de mgis gy a legszebb, ha mi is tljk ezt a vizulis gynyrt.

Azonban nem sikerlhet jtk hibtlanra – tudjuk ezt nagyon jl -, gy az j Age-nek is megvannak a maga hibi. A legnagyobb hiba egyrtelmen az, hogy a jtk nem egszen sikerlt olyan klasszra, mint grtk. Sokkal tbb jtsra szmtottam, sokkal flingesebbnek gondoltam a kpek alapjn a gammt. Nem akarok senkit se megtveszteni, hogy az Age of Empires 3 rossz lenne, csupn nem sikerlt annyira ttnek. Az Age of Empires 2 is nagyon sok mindent felmutatott mr, amit a harmadik rsz, gy gyakorlatilag nagyon sok minden csak kinzetre vltozott meg. Nhol elfordultak bugok, illetve mr emltettem, hogy a szinkronhangok kiss kevs belelssel kszltek el. Mindenesetre mind a rajongknak s mind a stratgia mfaj kedvelinek idelis vlaszts lesz az Age of Empires 3, ha vgre megjelenik a teljes verzi is.(kpeket a kptrban tallsz a jtkrl)
|